Review KIA E-NIRO 64kWh (eigenaren)

Gebruiker reviews, ervaringen en foto's
Ieder lid kan hier zijn ervaringen en/of foto's publiceren.
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

16 sep 2019, 18:00

KIA E-NIRO 64KW - 7.500 KM 17 JUNI 2019

DE TOEKOMST IS NU

In 3 maanden tijd ruim 7000km elektrisch gereden met onze Kia e-Niro. Wat een genot. Iedere keer dat ik in mijn Clio diesel (onze 2e auto) stap is het alsof ik terugga in de tijd. Wat een ouderwetse brommelpot 😊. De e-Niro, is ruim, rustig, heeft altijd veel power, je zoeft over de weg en of je nu 50 of 130 rijdt, het is altijd rustig binnenboord. Elektrisch rijden is echt autorijden 3.0. Dus het is even kijken hoe snel we onze ‘oude’ Clio (6 jaar) kunnen verruilen voor een EV erbij (nog even doorsparen)….

De meer dan 400km actieradius van de e-Niro is ruim voldoende. We laden thuis gemiddeld twee maal per week aan de laadpaal die we hebben laten aanleggen. Fastned hebben we pas 2x nodig gehad bij ritjes Utrecht-Zutphen-Brussel-Zutphen-Utrecht. Maar zelfs dan laad je alleen bij wat nodig is om thuis te komen en daar leg je de auto weer aan de laadpaal. En echt heerlijk: ik hoef nooit meer te tanken!!! Gewoon thuis opladen. Super.

Een paar jaar geleden hebben we zonnepanelen op ons dak geïnstalleerd, met wat extra capaciteit vanwege de verwachtte komst van een EV. Maar alles overziend denk ik dat er nog een paar panelen bij moeten want als je 30.000km per jaar rijdt, verbruik je heel wat energie. En ik wil graag dat we volledig groen rijden ipv het grijs dat uit het stopcontact komt. Alles wat ik verbruik wil ik graag zelf opwekken.
We rijden in de executive versie van de e-Niro. Daar zit werkelijk alles op en aan. Al moet ik eerlijk zeggen dat alle knopjes en instellingsmogelijkheden me soms doen duizelen. Je moet er echt even de tijd voor nemen om het geheel goed naar eigen wens in te stellen. Maar goed, dat is eenmalig.

Ik heb behoorlijk wat zitten spelen om te kijken hoe het werkt met de regeneratiepedals aan het stuur. Op de snelweg moet je die sowieso uitzetten want als je even het ‘gas’ loslaat staat ie gelijk op de rem en dat wil je niet. Er zijn verschillende standen en je kunt zelfs onepedaldrive doen. Maar ik heb besloten dat het allemaal niks toevoegt. Het misverstand is (volgens mij) dat veel mensen denken dat je alleen met die pedals energie regenereert. Maar dat is niet waar. Ook door gewoon met je voetpedaal te remmen, regenereer je energie. En je kunt zonder die pedals dankzij de extreem lage rolweerstand enorm lang uitrollen. Dat scheelt ook energie! Alleen in woonwijken vind ik die pedals handig. Verder niet.

Eindconclusie:
Wow wow wow wat is EV-rijden geweldig. En deze e-Niro is echt een toppertje. Erg jammer dat ie zo slecht verkrijgbaar is met een wachttijd van een jaar. Ik zou zeggen: zelfs al geef je niets om de milieuvoordelen dan nog is elektrisch rijden echt een enorme stap vooruit. Enige nadeel (nu nog): je moet het wel kunnen betalen. Maar ik gun iedereen een EV!! Gelukkig komen er ook goedkopere EV’s en zijn EV’s in onderhoud en gebruik een stuk goedkoper. Dus ik zie de toekomst rooskleurig in voor autoliefhebbers.

Nog even wat praktische info:
wij zijn alle twee bijna 1,90 lang en dat is geen enkel probleem. Bij de Nissan Leaf vond ik de beenruimte een afknapper. De kofferbak is ruim genoeg voor twee redelijk grote Drentsche Patrijshonden. De actieradius is in de praktijk rond de 400km (wel in het voorjaar), hoe harder je rijdt, hoe meer energie je verbruikt (net als bij een fossiele auto), het display werkt prima. Grote gemis: een app waarmee je op afstand je auto kunt voorverwarmen/afkoelen. Nu moet je dat tevoren in de auto instellen. Niet handig en redelijk oubollig in dit digitale tijdperk. En oh ja, dat plastic inzetstuk in de neus ziet er wel heel goedkoop uit.

Bron AutoWeek: Lees meer.....
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Plaats reactie