Elektrische auto in de winter

Rijden met een elektrische auto in het algemeen, waar moet je op letten, wat kun je doen om de range te verhogen, tips, etc.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 125
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

11 nov 2019, 11:39

Zoe in de winter.jpg
 
Oktober en november, de maanden waarin de zomerjas de kast in gaat en de winterjas eruit komt. Niet alleen mensen hebben last van lage temperaturen. Elektrische auto’s zijn er ook niet gek op. Elektrische auto’s leggen in de winter minder afstand af op een enkele acculading. Maar waarom is dat eigenlijk?

Elektrische auto in de winter
Elektrische auto’s krijgen een steeds grotere actieradius. Er zijn al modellen die – op papier – al 600 kilometer kunnen halen op een enkele acculading. Dit doen ze wel onder de meest gunstige omstandigheden: bij een aangename temperatuur rond de 20 graden en het liefst windstil. In Nederland zijn die omstandigheden zeldzaam.

Vanaf oktober tot april kan het zelfs behoorlijk koud zijn in ons land. En daar houden elektrische auto’s helemaal niet van. Auto’s met een traditionele benzine- of dieselmotor ook niet trouwens. Alle auto’s hebben in de winter bijvoorbeeld last van de hogere luchtweerstand. Bij lagere temperaturen wordt lucht zwaarder en heeft een auto meer energie nodig om zich door de lucht te bewegen.

Batterijen elektrische auto
De voornaamste reden dat elektrische auto’s minder ver komen in de winter moeten we zoeken bij de batterij. In hedendaagse elektrische auto’s liggen vrijwel altijd lithium-ion-batterijen. Deze batterijen zijn slecht bestand tegen koude temperaturen. De capaciteit van een accu kan door kou met wel 30 procent afnemen.

Een elektrische auto die 400 kilometer kan rijden in de zomer, kan bij stevige vorst ineens maar 280 kilometer afleggen. Hoe meer de temperaturen dalen, hoe minder actieradius er overblijft. Het verschilt per merk en model hoe heftig dit effect is. Sommige modellen gaan beter met de kou om dan andere.

Dat lithium-ion-batterijen slecht tegen lage temperaturen kunnen, merk je ook op skivakantie. Op een koude skipiste loopt je telefoon een stuk sneller leeg. Je telefoon kan zelfs plotseling uitvallen. De batterij is niet daadwerkelijk leeg, maar kan door de kou niet genoeg kracht afgeven.

Verwarming
In de zomer hoeft niet altijd de airco aan. Het is niet iedere dag warm en je kan altijd nog de ventilator gebruiken of een raampje op een kier zetten. In de winter heb je wel bijna altijd de verwarming aan in de auto.

In een elektrische auto vraagt de verwarming veel stroom van de accu. Hierdoor slinkt de actieradius. Een nuttige tip: verwarm je auto thuis vast voor als hij nog aan de oplader hangt. Zo is de auto lekker warm als je instapt en blijft de accu helemaal vol.

Je kan ook alleen gebruikmaken van de stoel- en stuurverwarming als de auto deze optie heeft. Deze verbruiken veel minder energie en houden je toch lekker warm.

Voordelen elektrische auto in de winter
Hebben elektrische auto’s ook voordelen in de winter? Jazeker! Elektrische auto’s zijn in de winter ook minder gevoelig voor pech. Er zitten minder bewegende onderdelen in een elektrische auto en er kan dus minder stuk gaan door de kou.

Daarnaast hebben traditionele auto’s na een flinke nachtvorst nog weleens last van een kapotte accu. Elektrische auto’s hebben daar geen last van. De meeste BEV’s zitten ’s nachts aan de lader en blijven zo warm. Er zijn ook elektrische modellen die automatisch het batterijpakket op temperatuur houden als het koud wordt.

Perfect klimaat
Is het lastig leven met een elektrische auto tijdens de Nederlandse wintermaanden? Helemaal niet! Het lijkt misschien alsof het altijd regent en koud is in ons land, maar eigenlijk hebben we het perfecte klimaat voor een elektrische auto. We hebben namelijk een erg mild klimaat.

Het is nooit een lange periode extreem warm of koud. Daarom hoef je in de winter niet altijd de verwarming op de hoogste stand te zetten en in de zomer heb je ook lang niet altijd de airco aan. Dit scheelt een hoop energie, die je nu kan inzetten voor het aandrijven van de wielen.

Bron: ZerAuto
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Plaats reactie