Zoveel CO2 stoten elektrische auto’s écht uit

Alle nieuws items die gerelateerd zijn aan elektrische auto's.
Plaats reactie
Axial63
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden: 18 sep 2019, 12:53
Uw auto: Toyota

14 jan 2020, 09:37

Zoveel CO2 stoten elektrische auto’s écht uit
Dat er bij de productie van elektrische auto’s CO2 wordt uitgestoten, is algemeen bekend. Maar eenmaal op de weg zijn ze ook niet CO2-neutraal, terwijl ze wel zo worden gecertificeerd volgens de WLTP-uitstootnorm.

Tegenstanders van elektrische auto’s halen maar al te graag het feit aan dat bij de productie ook CO2 vrijkomt. Helaas zijn de cijfers die daaromtrent circuleren dikwijls tegenstrijdig en moeilijk hard te maken. De CO2 die elektrische auto’s uitstoten als ze eenmaal rondrijden is daarentegen wel nauwkeurig te meten en hangt vooral af van hoe de elektriciteit in een bepaald land wordt opgewekt.

Die cijfers vind je op ElectricityMap, een website die live bijhoudt hoeveel gram CO2 er vrijkomt om 1 kWh aan elektriciteit te produceren. Dat wordt berekend aan de hand van de energiebronnen, zoals kernenergie, wind- en zonne-energie, kolen, biomassa, et cetera. De cijfers lopen erg uiteen. Zo haalt Frankrijk het overgrote deel van zijn energieproductie uit kernenergie en Noorwegen uit waterkrachtcentrales. Polen is nog zwaar afhankelijk van steen- en bruinkool.

Nederland staat op de 63ste plaats qua uitstoot met 449 gram CO2 per kWh. België doet het al een stuk beter met 261 g CO2 en in Frankrijk wordt slechts 66 g CO2 uitgestoten per kWh. Duitsland moet het doen met 311 g CO2, Polen met 634 g CO2 en Noorwegen met zijn waterkrachtcentrales slechts 28 g CO2.

Vertalen we dit naar uitstoot op de weg, dan levert dit vergelijkend rekenvoorbeeld tussen een elektrische auto en een diesel volgende cijfers op:
Volkswagen e-Golf (full electric): gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km
Uitstoot in Nederland: 7199 g/100 km
Uitstoot in Noorwegen: 459 g/100 km
Uitstoot in Polen: 10.398 g/100 km
Uitstoot in België: 4280 g/100 km
Volkswagen Golf VIII 2.0 TDI (overal hetzelfde): uitstoot van 9100 g CO2/100 km.

Deze cijfers tonen aan dat de elektrische auto in landen die een lage CO2-uitstoot hebben bij de productie van elektriciteit veel minder uitstoot veroorzaken als ze rijden dan een moderne diesel. In het extreemste geval van Polen stoot een elektrische auto wél meer uit dan een hedendaagse diesel. Dat elektrische voertuigen een nul uitstoot hebben zodra ze de weg opgaan, is echter een mythe. Toch worden ze bij de WLTP-uitstootnorm wél allemaal zo gecertificeerd.

Ondanks alles blijft elektrisch rijden positief voor het klimaat. Auke Hoekstra van de TU Delft heeft berekend dat het omslagpunt waarop een elektrische auto beter wordt voor het klimaat van verbrandingsmotoren tussen de 30.000 en 50.000 kilometer ligt. En dat zal nog dalen naarmate we in de toekomst steeds meer een beroep zullen doen op hernieuwbare energiebronnen.

Bron: AD.nl
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 141
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

14 jan 2020, 10:18

Wanneer de uitstoot op basis van de elektriciteitsproductie en het verbruik in Nederland al op 7199 g/100 km ligt en je telt de extra CO2 uitstoot die vrijkomt bij de productie van accu's groter dan 35 Kw er bij op, dan zijn EV's met accupakketten van meer dan 60 Kw op dit moment helemaal niet zo milieu vriendelijk.
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Plaats reactie