Elektro-oorlog op komst?

Alle nieuws items die gerelateerd zijn aan elektrische auto's.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

23 sep 2019, 09:27

Zoe.jpg
 
Dit is op het moment de populairste betaalbare elektrische auto van Nederland.

Om de strijd aan te kunnen met de stevige concurrentie van de komende Peugeot e-208 en Opel Corsa-e, heeft Renault de Zoe grondig vernieuwd. Dat levert de compacte elektrische Fransman interessante voordelen op, maar de elektrorace is niet bij voorbaat gewonnen.

395 kilometer op één acculading: dat moet de vernieuwde Renault Zoe volgens de officiële cijfers kunnen halen. Dat is niet slecht voor een elektrisch model in het compacte segment, zeker niet wanneer je weet dat de eerste Zoe in 2012 met moeite 150 kilometer per laadbeurt haalde. Er is in de tussentijd dus een hoop gebeurd: met deze reikwijdte is de Zoe van een stadsauto uitgegroeid tot een prima inzetbare elektrische auto.

Om die grotere actieradius te halen, veranderde Renault veel aan de Zoe. Ten eerste groeide het accupakket naar 52 kilowattuur: ondanks dat de basis van de Zoe gelijk is aan het model dat al zeven jaar bestaat, zijn de samenstelling en het ontwerp van de batterijen sterk verbeterd. Dat zorgt er voor dat hij meer energie kan opslaan. Bovendien monteert Renault een vernieuwde elektromotor die niet alleen sterker is, maar ook zuiniger met de stroom om springt. Een goede ontwikkeling: de meeste gebruikers van een Zoe zullen nu vrijwel nooit tegen laadstress aanlopen en dat was met de eerste versie wel anders.

Snelladen
Een andere verandering vinden we achter het flink gegroeide logo in de neus: daar zit een nieuwe laadpoort die overweg kan met de zogenoemde CCS-lader (Combined Charging System), die wordt gezien als de nieuwe standaard voor snelladen. Voorheen kon je een Zoe alleen ‘tanken’ aan gewone laadpalen met wisselstroom (maximaal 22 kW), voortaan zijn via gelijkstroom laadsnelheden tot 50 kW mogelijk.

Hoewel dat snelladen prettig is bij langere ritten, laadt de Zoe minder snel dan de meeste concurrenten. De genoemde Peugeot en Opel kunnen bijvoorbeeld tot maximaal 100 kW snelladen, terwijl een Tesla Model 3 is voorbereid op nog veel hogere snelheden. In de praktijk maakt het de Renault minder geschikt voor lange reizen dan zijn rivalen: bij 50 kW duurt het bijvoorbeeld een half uur om 150 kilometer range bij te vullen, terwijl de concurrentie in die tijd twee keer zo veel kan bijladen. Daarvoor moeten de laadomstandigheden wel ideaal zijn, maar dit verschil zet de Zoe – op dit vlak – nu al op achterstand.

Lees verder......
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Plaats reactie