Reviews Tesla model 3 standard range+ (eigenaren)

Gebruiker reviews, ervaringen en foto's
Ieder lid kan hier zijn ervaringen en/of foto's publiceren.
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

11 sep 2019, 21:53

TESLA MODEL 3 STANDARD RANGE PLUS - 600 KM 4 SEPTEMBER 2019

Naar veel verhalen te hebben gehoord over de aflevering bij Tesla in Tilburg mocht ik het zelf gaan ervaren. De aflevering stond gepland voor vrijdag 23 augustus. Een avond van te voren krijgen we een berichtje dat de afspraak is verzet naar donderdag 29 augustus. De tijd kwam niet zo goed uit, naar geprobeerd te bellen en te mailen of de afspraak een uur eerder kon mij er maar bij neergelegd en de auto op de aangegeven tijd opgehaald.

Bij Tesla aangekomen werd je in een gedeelte van een fabriekshal die was omgetoverd tot ontvangstruimte vriendelijke ontvangen. De man achter de balie gaf aan er die week ongeveer 500 af te leveren. Ik begrijp dat het dan allemaal iets minder persoonlijk wordt. Hij voerde de gegevens in en gaf ons dat de auto in de hal staat met de keycards er in, als er vragen zijn loopt er een medewerker rond aan wie je vragen kan stellen. In de loods staan ongeveer 10 auto's klaar, waarvan de meeste ook op dat moment werden opgehaald. De rode viel goed op tussen alle donker gekleurde modellen. Naar de auto te hebben bekeken en de keycards aan de telefoons te hebben gekoppeld konden wij vertrekken. Al met al duurde het ophalen van de auto zo'n 20 minuten.

Mijn vorige auto, een Seat Leon 1.8 TSI FR 180 pk, was al een fijne auto om in te rijden, maar de Tesla rijdt echt heerlijk. hij zweeft als het ware over de weg. Het optrekken gaat vanzelf en hij gaat soepel de bochten door. De voorstoelen zijn vrij laag en je zit redelijk recht vooruit met je benen, voor mij geen probleem, maar als je wat langer bent kan het minder prettig zitten. De stoel kan je goed verstellen en je kan de instellingen opslaan. De bediening van de tablet gaat erg makkelijk, je bent er heel snel aan gewend en er zitten soms ook grappige gadgets op (zeker volgens mijn kinderen).
Persoonlijk vind ik de adaptieve cruisecontrol (auto pilot) van Tesla minder prettig dan die ik had op de Seat Leon. Hij reageert erg snel, soms ook als er een auto op de andere reisstrook zit, ook de lane assist (auto pilot) is erg aanwezig. Als je die aan hebt staan hoor je een luid signaal en hij stuurt abrupt terug. Voor een auto met zo veel sensoren, die in principe zelfstandig kan rijden, vind ik dat minder.

Bron Autoweek: Lees meer.....

TESLA MODEL 3 STANDARD RANGE PLUS - 5.200 KM 12 AUGUSTUS 2019

De Tesla Model 3 Standard Range Plus ofwel SR+ heb ik besteld begin april 2019. Het bestellen was voor mij best apart. Je betaald 2500 euro aan en dan.. Wachten. Voor mijn model, de SR+ was toen ook nog geen levertijd bekend. Inmiddels is dit anders en als je nu besteld heb je jouw SR+ binnen een paar weken wel binnen.

Op 29 juni 2019 kwam de auto door een Tesla medewerker naar mijn huis gereden. Ik was geselecteerd voor het Tesla direct programma en hoefde mijn auto dus niet op te halen in Tilburg of Amsterdam. Waarom of wie geselecteerd worden? Niemand weet het.

Het fijne aan de SR+ is dat hij net onder de 50K inclusief BTW is. Dit scheelt volgens mij best in premie. Let wel op met verzekeren want ik heb offertes van 200 euro per maand tot mijn huidige 42,50 euro per maand voor all-risk gehad. (13 schade vrije jaren). Shoppen loont dus!

Inmiddels heb ik de nodige kilometers gemaakt (+-5300). Laten we beginnen bij het verschil tussen de Model S en model 3 naar mijn ervaring. De M3 is een stuk wendbaarder, voelt directer op de weg en is naar mijn gevoel ook wat 'sneller'. Dit heeft waarschijnlijk met het verminderde gewicht te maken. Ook vind ik de S gewoon te groot. Voor lange mensen is het achterin ook goed zitten, maar de achterbank is vrij laag, waardoor je een wat vreemde houding kan krijgen bij een lange zit. De model 3 heeft alleen geen luchtvering, iets minder goed geïsoleerd, waardoor je iets meer windgeruis hoort en heeft geen biohazard mode (geavanceerde HEPA filter). Toch zou ik echt voor de Model 3 gaan. De extra's van de S mis ik eigenlijk niet.

De standaard range plus is op dit moment de basis uitvoering. Deze uitvoering heeft wel premium interieur (vegan leather bekleding en glazen dak oa.) Mijn auto heeft ten opzichte van de Long Range en Performance wel een aantal dingen minder. Naast natuurlijk dat mijn SR+ een geadverteerd bereik heeft van 415 KM (echt bereik 360). En de Long range en P volgens mij dik 100KM meer bereik hebben.

Echter de vervelendste vermindering vind ik laadsnelheid. De SR+ is op dit moment gelimiteerd tot 100KW bij de supercharger. De longrange en performance kunnen tegenwoordig tot wel 150KW aan. De limitatie is omdat het accupakket wat kleiner is van de SR+ (50KW itt 75KW) Ik verwacht wel dat met toekomstige software-updates de snelheid van de SR+ nog verhoogd wordt, maar LR en P zullen vanwege de chemie van de accucellen altijd met een iets hoger wattage kunnen laden.

De andere zaken die de SR+ niet heeft in tegen stelling tot de LR en P mis ik eigenlijk niet. Ja, de audio is in de duurdere modellen iets beter, maar met het aanpassen van je EQ in de SR+ is audio ook erg goed. Sowieso moet je die EQ aanpassen, Bassen hoger, Trebble lager, want anders is de audio niet mooi!

Bron Autoweek: Lees meer.....
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Plaats reactie