Reviews Hyundai Kona Electric (eigenaren)

Gebruiker reviews, ervaringen en foto's
Ieder lid kan hier zijn ervaringen en/of foto's publiceren.
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

11 sep 2019, 22:07

HYUNDAI KONA ELECTRIC 64 KW PREMIUM - 38.800 KM 29 JULI 2019

Na bijna 8 maanden was het zo ver, de nieuwe Hyundai Kona Electric staat klaar om afgeleverd te worden. Na de afgelopen 20 maanden in huurauto's te hebben gereden heb ik nu mijn eerste zelf uitgezochte leaseauto.

In het kort: afgelopen maart was ik bij de Hyundai dealer in Utrecht om mijn reservering vast te leggen. Kort hierop kreeg ik te horen dat mijn reservering zou leiden tot een levering in Q1 2019. Nadat ik in augustus een formele offerte kon presenteren aan mijn werk bleek dat ze via Leaseplan al in week 44 van 2018 een Kona Electric met mijn specs konden leveren. Dit bleek uiteindelijk inderdaad te lukken en in week 45 mocht ik de Kona in ontvangst nemen!

De specs:
  • Hyundai Kona Electric Premium 64kWu
  • Kleur: Dark knight
  • Opties: geen
  • Accesoires: Dakdragers, fietsendrager, 10 spaaks velgen (komen later)
Waarom de Kona Electric?
Ik zal het eerlijk toegeven, de grootste motivatie om te wachten op deze auto is de gunstige bijtelling. Was dat geen issue geweest dan had ik afgelopen maart al een Alfa Giulia onder m'n kont gehad. Echter ben ik nog jong en staat mijn salaris nog niet helemaal in verhouding met mijn leasebudget.

Los van het bijtellingsvoordeel gaat mijn autohart ook zeker sneller kloppen van de Kona. Ik heb het altijd al een mooie auto gevonden en de uiterlijke tweaks voor het EV model maken 'm wat mij betreft nog gaver. Ook het vermogen van de elektrische aandrijflijn is verslavend, wat een punch iedere keer dat het 'stroompedaal' aangeraakt wordt. Ook heb ik nooit eerder een auto gehad met zoveel luxe, wat kan tippen aan de 5-series en E-klasses waar ik 3 jaar geleden als studentenchauffeur nog in reed.

De eerste kilometers zijn gemaakt naar huis vanaf de dealer in Zwolle. Mijn eerste indrukken zal ik na de eerste 1000km noteren.

Bron Autoweek: Lees meer.....

HYUNDAI KONA ELECTRIC 64 KW PREMIUM - 2000 KM 23 SEPTEMBER 2018

Na 14 maanden in de e-Golf gereden te hebben, heb ik me bij het eerste gerucht begin dit jaar ingespannen vroeg op de inschrijflijst van de Kona Electric te komen. Redenen hiervoor volgen verderop!

Ik heb geen proefrit kunnen maken zoals alle voorbestellers, dus het was puur een gok maar ik viel voor de geweldige range. 482 km WLTP.

De e-golf is een prima auto:
  • Range in de zomer 80 km weg: 250 km
  • Range in de zomer 120 km weg: 200 km
  • Range in de winter 80 km weg: 200 km
  • Range in de winter 120 km weg: 150 km
Als je kan laden op lokatie is Nederland geen probleem voor de golf. Maar enige vorm van planning is gewenst. Verder is er nog de mogelijkheid gebruik te maken van het goede fastned netwerk (wel duur) of allego fastchargers. Deze fastchargers laden de golf snel op met 40 kw, reken op 30 a 40 minuten voor weer 150 km range.

Nadelen vd e-Golf:
  • Geen batterij koeling of verwarming, vooral in de winter vervelend, de range keldert! in de zomer ervaar je het gemis aan koeling in de vorm van langzamer laden aan fastchargers.
  • Laadpunten staan erg slecht in de navigatie aangegeven, tankstations staan er dan weer goed in, zelf in je navi. Dit is 1 van de tekenen dat de e-golf toch geheel op de reguliere golf is geënt.
  • De app werkt vaker niet dan wel.

HYUNDAI KONA ELECTRIC 64 KW PREMIUM - 13.300 KM 22 AUGUSTUS 2019

Vooraf
Na vijfenhalf jaar Renault Zoe (met de nodige beperkingen zoals range en comfort), in april 2018 een Kona besteld. Intussen huurde ik voor zomervakanties gewoon een station A6 of V90, maar de rest van het jaar was het wel lang wachten. Geen kano's op het dak, of familiebezoek zonder laadstress. De Zoe gaat (nu de Kona er is) verkocht worden. Het is een prima auto voor een range van zeg max. 90km enkele reis, want het 3-fasen laden kan in NL bijna overal en de Zoe doet dat heel snel.

Algemeen
Wat een feest is die Kona electric! Stabiel, snel, comfortabel en waanzinnig compleet. Het is verbazend hoe degelijk alles voelt en hoe doordacht alles is geplaatst en/of ontworpen. De graphics van de schermen, de soort en hoeveelheid info, het HUD display; perfect. Okay, niet zo futuristisch als de Tesla 3, maar dat geeft niet. Het zit wel perfect in je blikveld, en elke functie is direct bereikbaar.

Rijden
Ik rij tot nu toe altijd in Eco. Die is snel zat (echt!), en de sport modus is gewoon angstig snel en storend direct qua reacties op het stroompedaal. Het verbruik tot nu toe is rond de 15,5 kWh/100km. Dat is met veel snelweg (104km/u cruise), beschaafd rijden en relatief veel wind de laatste weken. Niet gek, dat geeft zo'n 415km range. Op een morgen na geheel volladen stond er 452km op de GOM. Regelmatig ritjes met een gemiddelde onder de 14 kWh/100km! Geweldige hulp hierbij is de intelligente recuperatie met gebruik van radar. Dat werkt echt! Ook het linkerpaddel om tot stilstand te komen is leuk.

Laden
Omdat we thuis al een 3-fase laadpaal hadden, heb ik niks veranderd hieraan. Dat betekent met 3,6kW laden, wat resulteert in zo'n 23km per uur erbij. Omdat we beiden thuis werken, lukt het prima om de auto voor langere ritten weer vol te krijgen. Bij een avond-nacht lading van zeg 20u tot 8u krijg je er dus 275km bij. Zoveel rijden we zelden op een dag. En op 5km van huis staat nu een 175kW Fastned, dus ik kom altijd weg.

Ruimte
Het is een compacte auto, dus verwacht niet te veel beenruimte achterin. Met een beetje inschikken lukt het ons prima met z'n vieren (gemiddeld 1.85m p.p.). De koffer is niet groot, maar je kunt het plateau wel een standje lager leggen. De vakjesbak is namelijk redelijk nutteloos, dus die ligt in de schuur. Voor de zomer wordt het een dakkoffer...

Autonoom?
Na eerdere ervaring met V90 en A6 heb ik ook gelijk zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het LFA en SCC systeem. Gaat prima, maar blijf er altijd bij! Soms raakt ie toch ineens de weg kwijt (bij weglopende lijnen bij afslagen, te onverwachte bochtstralen). Grootste nadelen van dit soort systemen:
  • De ruimte die je nodig hebt om op tijd van baan te wisselen zonder dat ie afremt (te vroeg naar links, rechts ingehaald worden)
  • De voorliggers die zich er tussen persen (jij staat ineens op de rem)
    Overigens gebruik ik het systeem wel continue, want het is veel relaxter bij bv zijwind en files. Alleen wel steeds met handjes bij het stuur.
Ik ben nog steeds een veiliger bestuurder dan de computer (ik rij mono), en dat blijft nog wel even zo...

Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Plaats reactie