Subsidies elektrisch rijden vooral gericht op de lease markt

Discussies over auto's in een ruimere context. Hoe denkt de politiek erover, wat zijn de milieu-effecten en wat betekent het voor onze maatschappij.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

19 sep 2019, 11:11

electrisch rijden.jpg
 
Wordt elektrisch rijden betaalbaar voor de particuliere autobezitter?

Ruim vijf jaar geleden waren ze omstreden, de voordelen die plug-in hybride en elektrische auto’s genoten. De overheid investeerde veel geld in aanschafsubsidies en belastingkortingen voor auto’s die in de praktijk – door foutief gebruik – niet zo schoon bleken. Hierbij werd te veel gekeken naar het gebruik van deze auto's binnen het leasesegment. De effecten onder de particuliere gebruikers waren zichtbaar en meetbaar groter dan onder de leaserijders. Oorzaak was vooral de bijtellingsregeling. Leaserijders kijken namelijk maar naar één ding en dat is de bijtelling die zij voor en auto moeten betalen. De overheidssubsidies werden afgeschaft op basis van de aangeleverde cijfers van de leasemaatschappijen, terwijl er niet goed gekeken is naar de effecten onder de particuliere bezitters van hybrides en plug-in varianten.

Bij particulieren ligt het namelijk anders, want bijtellingen spelen geen rol. Zij zijn meer bezig met de gebruikskosten per km. De kosten van aanschaf, brandstofverbruik, houderschapsbelasting en onderhoudskosten spelen daar de belangrijkste rol. De keuze om wel of niet over te stappen naar een elektrische auto wordt daarnaast in eerste instantie vooral bepaald door de aanschafkosten en het maximale rijbereik.

Rij je als particulier alleen maar korte afstanden, dan is de optie van een EV met een laag rijbereik mogelijk nog financieel haalbaar. Maar in andere gevallen is de aanschafprijs van een EV t.o.v. een vergelijkbare benzine of diesel auto fors hoger en voor zeer velen nog financieel onhaalbaar.

Het gat tussen de aanschafprijs van een EV en en vergelijkbare conventioneel aangedreven auto's zal verkleind moeten worden. De voorgestelde € 6000,- aankoopsubsidie had het financiële gat voor een groot deel kunnen dichten, dit voorstel is echter door onze regeringsleiders snel weer van tafel geveegd, terwijl de voordelen voor leaserijders nog steeds substantieel zijn. Er zijn bijna 7,5 miljoen particuliere autobezitters tegenover ong. 1 miljoen leaserijders. Er zal dus heel wat moeten gebeuren om de massa particulieren over de streep te trekken, want anders wordt de voorgenomen transitie naar elektrisch rijden een grote flop.

De enige optie om de transitie vlot te trekken zou volgens mijn mening de invoering van het betaald rijden per km voor alle Nederlanders en op alle wegen binnen Nederland zijn. Met als voorwaarde de afschaffing van BPM en houderschapsbelasting.

Deze nieuwe manier van het belasten van autorijden geeft de overheid meer financiële ruimte voor het aanpassen van de toekomstige gewenste mobiliteit. De kilometerprijs kan dan aangepast worden op basis van de belasting die het voertuig op het milieu heeft. Ook zal er dan financiële ruimte kunnen ontstaan om de prijsverschillen tussen elektrische auto's en conventioneel aangedreven auto's te verkleinen d.m.v. een tijdelijke aanschafsubsidie. Op het moment dat de prijzen van EV's gaan dalen kan deze subsidie mee afgebouwd worden.

De bal ligt bij de overheid, om in samenwerking met de auto-industrie het elektrisch rijden in de nabije toekomst ook voor particulieren met een kleinere beurs mogelijk te maken en niet zoals nu alleen voor de leaserijders.

Bijlage, "Hoe maken wij elektrisch rijden groot".
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Toyo
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden: 17 sep 2019, 17:42
Uw auto: Auris TS

21 sep 2019, 07:34

Van de week hoorde ik inderdaad het nieuws dat het mrb voordeel voor de plug-in's wordt verlengd.
Jammer dat het kabinet zo zwabbert, want mede op basis van het afschaffen van dit voordeel in 2020 heb ik twee jaar geleden voor een hybride gekozen en niet voor een plug-in. Na 2020 zou ik duurder uit zijn met een plug-in door de hogere mbr dan met een hybride. Met de mbr vrijstelling tot 2024 was de keuze misschien wel anders uit gevallen.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

21 sep 2019, 11:28

Het zwabberende beleid van het kabinet wordt door alle belanghebbende partijen als irritant ervaren. Er is absoluut geen toekomst beleid op te bouwen. Ook met de introductie van EV's is het niet anders, daar wordt het voor de particulier ook niet aantrekkelijk gemaakt om over te stappen op een elektrische auto. Het lijkt wel of er maar één markt belangrijk is en dat is de leasemarkt, terwijl dit maar een kleine miljoen auto's behelst. De particuliere markt bestaat daarentegen uit meer dan 7,5 miljoen auto's.

Ik vrees dat de milieudoelstellingen met het huidige beleid van onze overheid bij lange na niet gehaald wordt, maar een grote flop wordt.
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
nessio
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden: 19 sep 2019, 12:13
Uw auto: Kona 64kwh executive

24 sep 2019, 17:01

Mrb plug ins verlengd? Dat heb ik dan volledig gemist
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

24 sep 2019, 17:19

Dat is in ieder geval een plusje voor ons kabinet tussen al die minnetjes. :D
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
nessio
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden: 19 sep 2019, 12:13
Uw auto: Kona 64kwh executive

24 sep 2019, 21:37

De tekst is onduidelijk. het lijkt er op dat het halftarief blijft. Maar tot wanneer??? verderop in de tekst staat dat er een correctiefactor van 300kg wordt toegepast. Maar per wanneer??
Alles is in het het stuk opzettelijk vaag gehouden, zodat men naderhand nog alle kanten op kan.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

24 sep 2019, 22:53

Dat is de manier waarop hier politiek bedreven wordt.
Men lokt de burger om iets te kopen met subsidies en voor je het weet wordt de boel weer afgeschaft.
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
nessio
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden: 19 sep 2019, 12:13
Uw auto: Kona 64kwh executive

25 sep 2019, 18:07

Klopt, ik moet dat nog zien die subsidie voor de particulier. Zou me niet verbazen dat die alleen gegeven wordt als stroomtegoed voor laadpalen.. Komt er een opslag op het laadpaaltarief om het weer terug te vangen maar nu ook van de niet subsidie ontvanger.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

25 sep 2019, 18:11

Ik wacht rustig af waar onze "betrouwbare" politieke leiders mee komen.
Erg veel vertrouwen heb ik er niet in.
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
nessio
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden: 19 sep 2019, 12:13
Uw auto: Kona 64kwh executive

26 sep 2019, 11:53

Geen enkele berekening en daarmee hangende keus moet je baseren op politieke beloftes. Als er al een voordeel is moet je dit meteen pakken want als de grote massa het gaat doen, gaat er een streep door.
Fiscaal is dat altijd al zo geweest. Is er een truc, nooit aan de grote klok hangen.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

26 sep 2019, 12:52

Ik begrijp best dat de politiek geen subsidie maatregelen kan nemen waar miljoenen mensen gebruik van gaan maken, dat wordt nu eenmaal te duur. Maar een beetje toekomst visie zou wel lekker zijn.

Waarom geen duidelijke subsidie of belastingregeling met een looptijd en een vaste afbouw, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Je hebt ook gezien hoe het gegaan is met de belastingmaatregel op hybrides en plug-ins. Met een beetje doordacht beleid hadden de verkopen van b.v. de Prius en diverse andere plug-in varianten niet ineen gestort. De regeling waren te veel op de leasemarkt gericht en daar haalde men niet het gewenste resultaat, dus werden alle maatregel in korte tijd afgeschaft. Met als gevolg, dat autofabrikanten niet meer weten waar zij hun productievoorraden moeten slijten. In de tussentijd zijn veel eigenaren maar weer overgestapt op conventioneel aangedreven auto's en dat heeft weer zijn weerslag op de gestegen CO2 en NOx uitstoot.
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Toyo
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden: 17 sep 2019, 17:42
Uw auto: Auris TS

26 sep 2019, 17:40

nessio schreef:
24 sep 2019, 21:37
De tekst is onduidelijk. het lijkt er op dat het halftarief blijft. Maar tot wanneer??? verderop in de tekst staat dat er een correctiefactor van 300kg wordt toegepast. Maar per wanneer??
Alles is in het het stuk opzettelijk vaag gehouden, zodat men naderhand nog alle kanten op kan.
Volgens deze tekst tot 2025 half tarief, in 2025 nog een jaartje driekwart tarief en vanaf 2026 vol tarief.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

26 sep 2019, 18:56

Je kunt nu wel een elektrische auto kopen, maar dan betaal je er toch een stuk meer voor dan voor een gelijkwaardige benzine of diesel auto en dat compenseer je niet met een paar jaar minder houderschapsbelasting. Voor de leasemarkt is er een direct voordeel, dus zal men als leaserijder zeker elektrisch rijden overwegen.

Het wordt tijd dat men in Den Haag ook eens iets verzint om de particulier over de streep te trekken.
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
nessio
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden: 19 sep 2019, 12:13
Uw auto: Kona 64kwh executive

26 sep 2019, 20:31

@toyo : dank. Gemist en ook niet goed gezocht. Waar ik wel naar heb gezocht en niet gevonden : blijft de 60maands termijn. Dus elektrische auto in 2019 op kenteken blijft die 4% nog 60 maanden gekoppeld aan de auto of gaat iedereen gewoon meer bijtelling betalen.
Klanten vragen het, maar ik weet het antwoord niet.
Bij dealers stagneren de orders nu ook. Bijtellingsvoordeel is (als die 60mnd niet blijft) binnen de kortste keren nul en dan blijkt het laden / vooral bij kleien actieradius toch een breekpunt. Dan maar de gewone Kona of Niro.
Toyo
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden: 17 sep 2019, 17:42
Uw auto: Auris TS

26 sep 2019, 21:04

@Nessio: volgens de ANWB blijft de 60 maanden termijn wel gehandhaafd. Maar de 4% zou ook nog voor 2020 gelden. Niets is zo veranderlijk als de Nederlandse overheid. ;-)
Plaats reactie