Subsidies elektrisch rijden vooral gericht op de lease markt

Discussies over auto's in een ruimere context. Hoe denkt de politiek erover, wat zijn de milieu-effecten en wat betekent het voor onze maatschappij.
nessio
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden: 19 sep 2019, 12:13
Uw auto: Kona 64kwh executive

26 sep 2019, 22:32

@toyo : die 60 mnd zijn wettelijk geregeld. Maar ja, met 1 pennestreek wordt dat doorgehaald. Inderdaad volgens de ANWB zou die 60 mnd blijven, maar ik geloof het pas als ik zie. En die 4% ook nog in 2020 heb ik ook vernomen, maar eerst zien.
Dat hele oplopende gedoe is gebaseerd op de verwachting van de politiek dat de prijzen van EV's sterk dalen. Denk dat die verwachting erg optimistisch is. Een EV met 300 km wtlp gaat voorlopig niet onder de 30000 kosten. Dat is reeel 210 km (bij 90% laden en 20% reserve).
Als je dan 22% moet bijtellen kiest men niet voor een EV.
Toyo
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden: 17 sep 2019, 17:42
Uw auto: Auris TS

27 sep 2019, 20:26

@Nessio, daar doelde ik eigenlijk op met mijn opmerking dat in 2020 de bijtelling 4% zou zijn.
Dit is al met de door jou genoemde pennenstreek aangepast voor 2020, naar 8% tot 45K en 22% daar boven. Dat staat wel helder in de door mij geposte eerste link.

Het is me overigens niet duidelijk of de huidige gewichtstabellen voor EV in 2026 van toepassing zijn of dat er een nieuwe regel komt voor EV's. Als een EV als benzine auto belast gaat worden in de mrb, wordt het wel prijzig gezien het gewicht van die wagens.
nessio
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden: 19 sep 2019, 12:13
Uw auto: Kona 64kwh executive

28 sep 2019, 14:01

@Toyo : klopt, op de autobtief 2 is ingebroken wat betreft 2020.
Voor zover ik weet komt er een correctiefactor, maar de politiek beschouwt het EV als het nieuwe "normaal". Dus over 5 jaar kan men een correctiefactor onzin vinden.
Maar mogelijk bestaat de mrb over 5 jaar niet meer en is die vervangen door km-heffing. Want dat thuisladen achter de meter is een doorn in het oog van de ambtelijke wereld. Dat kost pas echt geld.
Reken maar even mee wat het verlies is bij 30000 km van een zakelijke auto. 30000:15x70%x1.60 = +/- 2250 belasting minder
100000 EV's is 225 miljoen per jaar niet meer in de kas als ze thuis laden op zonnestroom.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

28 sep 2019, 19:51

Dat wordt straks allemaal gecompenseerd d.m..v. rekeningrijden.
Daar kunnen ze niet meer omheen, dus dat komt er gewoon.
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Plaats reactie