Het kabinet wil meer laadpalen langs de Europese wegen

Discussies over auto's in een ruimere context. Hoe denkt de politiek erover, wat zijn de milieu-effecten en wat betekent het voor onze maatschappij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

20 sep 2019, 13:40

laadpalen.jpg
 
Het kabinet wil dat er langs de belangrijkste Europese wegen tal van laadpalen worden geplaatst. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) gaat daarvoor pleiten in Brussel.

Het gaat in eerste instantie om "de belangrijkste routes", zoals de Autoroute du Soleil, de Alpenroute en de grote routes in Duitsland. "Wat ik wil, is dat mensen die overwegen een elektrische auto te kopen, voor die keuze in ieder geval niet meer afhankelijk zijn van de vraag of ze er ook mee op vakantie kunnen", zegt Van Veldhoven. "Die infrastructuur moet gewoon geregeld worden."

De Europese Unie maakte in 2017 een einde aan de hoge kosten voor mobiel internet in andere EU-landen. "Zo makkelijk als het nu is om te roamen in de EU, zo makkelijk moet het ook worden om in een elektrische auto te rijden", zegt de bewindsvrouw. De Europese autobrancheorganisatie ACEA trok recent aan de bel, omdat het elektrisch rijden in de Europese Unie maar mondjesmaat van de grond komt. De klimaatdoelen zouden daardoor zelfs in gevaar komen.

In de transportraad die vrijdag in Brussel wordt gehouden, roept Van Veldhoven de Europese Commissie op er werk van te maken. Hoe het plan precies vorm krijgt, ligt dan ook bij de Commissie. De investeringen die nodig zijn voor het laadpalennetwerk, moet komen uit bestaande fondsen voor ‘trans-Europese netwerken’ van de Europese Commissie. Als het aan Van Veldhoven ligt, moet de Europese Commissie ook zorgen dat er werk wordt gemaakt van infrastructuur voor elektrische auto’s in Europese landen waar dit nog niet goed is geregeld. "We hebben met zijn allen die Parijs-doelen te halen."

Voor sommige landen is nog een lange weg te gaan op dit gebied, erkent de staatssecretaris. "Maar daarom is het ook van belang te beginnen met die grote corridors, omdat je dit in eerste instantie niet tot in de haarvaten van alle kleine dorpen direct kan regelen."

Bron: AutoWeek
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
nessio
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden: 19 sep 2019, 12:13
Uw auto: Kona 64kwh executive

24 sep 2019, 21:41

In Frankrijk staan ze er wel, maar helaas heel vaak stuk of buiten gebruik. Grappig dat er staat corridors. Juist die van corri-door zijn minst betrouwbare palen. Die van Lidl (even de autoroute af) doen het wel altijd.
En je moet ook een bak pasjes bij je hebben (want per laadpaal moet je uitzoeken wie het elektra het goedkoopst doorberekent)
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 120
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

24 sep 2019, 22:50

Er zullen er nog veel bij moeten komen, anders is het straks oorlog bij de laadplekken

Ook in de woonkernen moet er nog veel geïnvesteerd worden
Ik zie het hier al in de omgeving. De EV's worden s'morgens bij een laadpaal geparkeerd en aan het einde van de middag gaan ze weer weg. Ik denk dat de tarieven veel meer per uur berekend moeten worden en oplopend naar een hoger bedrag op het moment dat er niet meer geladen wordt.

Het zijn nu op veel plaatsen zekere parkeerplekken.
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Plaats reactie