Uw auto thuis opladen

Zaken m.b.t het laden van de accu. Waar en hoe kan ik hem opladen, wat kost het, ervaringen. Problemen met de accu, revisie, vervanging.
Plaats reactie
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

27 sep 2019, 22:58

OpDe Zon.jpg
OpDe Zon.jpg (18.26 KiB) 140 keer bekeken

”Hoe kan ik mijn elektrische auto thuis het beste opladen?” vroeg een klant mij. Daar zijn vier goede oplossingen voor, en ook een foute. Maar daarover straks meer.

Elektrische voertuigen zijn stroomvreters. Neem plug-in hybrides zoals de Mitsubishi Outlander, Volvo V60 of Volkwagen Golf GTE. Zij verbruiken bij het opladen ongeveer evenveel stroom als vijf wasmachines die tegelijkertijd aan staan. Volledig elektrische auto’s als de Hyundai Kona of Tesla Model 3 verbruiken nog meer: tien tot twaalf wasmachines die op volle toeren draaien.

Het thuis laden van een (semi-) elektrische auto vraagt dus veel stroom en die kunt u gelukkig ook zeer duurzaam opwekken!

Oplossing 1: Thuis opladen met zonne-energie
Uw elektrische auto wilt u natuurlijk niet opladen met grijze stroom uit een kern- of kolencentrale. Voor echt groen en duurzaam elektrisch rijden, laadt u uw elektrische auto op met stroom van uw eigen zonnepanelen. Bovendien profiteert u zo van zakelijke fiscale voordelen, zelfs bij het plaatsen van zonnepanelen op uw privé-woning.

Het is niet voor niets dat we deze oplossing als eerste noemen. Rijden op eigen zonne-energie is echt groen en duurzaam. Bovendien is het de specialiteit van OpdeZon.

Wij helpen u er dan ook graag bij verder! Klik hier als u een oplossing op maat wilt.

Oplossing 2: Een slim laadpunt
Heeft u een geheel elektrische auto die u snel wilt opladen, zoals de Tesla Model 3, de Hyundai Kona (of zijn broertje de Hyundai Ioniq) of de Kia Niro? Dan is uw standaard huisaansluiting mogelijk te licht. U kunt een zwaardere aansluiting nemen, maar daarvoor betaalt u uw netbeheerder jaarlijks minimaal € 700 extra.

De slimme oplossing? ‘Smart charging’ oftewel: slim laden! Een slimme laadoplossing houdt namelijk het stroomverbruik in de woning in de gaten.

De slimme laadpaal remt het laden van de auto af wanneer het energieverbruik thuis hoog is. Met een slim laadpunt laadt u uw auto op maximale snelheid op zonder dat een zware en dure elektriciteitsaansluiting nodig is. Bovendien laadt u met een slim laadpunt extra snel als de zon schijnt!

Oplossing 3: Een standaard laadpaal
Het grote voordeel van een laadpunt ten opzichte van het stopcontact is de vaste laadkabel. Bij een laadpunt blijft deze laadkabel altijd hangen en kunt u hem zo van de muur pakken als u uw auto wilt opladen. Zeker als het slecht weer is, kan een vaste laadkabel u een hoop gehannes en vieze handen en kleren besparen.

Een ander voordeel van een laadpaal ten opzichte van een stopcontact is dat deze vaak meer stroom kan leveren dan een gewoon stopcontact. Zo laadt u uw elektrische auto sneller op.

Oplossing 4: Een gecertificeerd stopcontact
Wilt u uw auto goed en eenvoudig opladen? Kies dan voor een CEE-gecertificeerd stopcontact. Deze stopcontacten staan beter bekend als het blauwe ‘camping’-stopcontact of het rode krachtstroom stopcontact. Ze zijn gemaakt voor een zware belasting, gedurende een langere tijd. Voordat u uw auto kunt opladen op dit stopcontact heeft u een verloopstuk nodig.

Gebruikt u een stopcontact, dan kunt u de laadkabel beter niet laten hangen. Laadkabels zijn namelijk eenvoudig te stelen. De aanschaf van een nieuwe laadkabel kost al snel rond de € 300.

Wilt u gebruik maken van zakelijke fiscale voordelen, voorzie dan bij aanschaf het stopcontact van een gecertificeerde meter.

De foute oplossing: opladen via een gewoon stopcontact
Een ‘stekker-auto’ of plug-in hybride kunt u via het stopcontact opladen, toch? Automerken leveren zelfs een kabel met stekker die in elk huis-tuin-en-keuken stopcontact past.

Helaas, een gewoon stopcontact is nooit bedoeld om gedurende langere tijd veel stroom door te laten lopen!

Wij hebben verschillende mensen gesproken waarbij, tijdens het opladen van hun elektrische auto, het gewone stopcontact gesmolten is. Een vriend van mij kreeg het zelfs aan de stok met zijn vrouw toen tijdens het laden van zijn Mitsubishi Outlander het stopcontact in de paardenstal begon te smelten…

Laden via het stopcontact is alleen verantwoord met een CEE gecertificeerd stopcontact! Dat dealers van alle grote automerken een gewoon stopcontact aanbevelen, blijft een bijzonder gegeven.

Uw elektrische auto thuis opladen op zonne-energie?
Nu kent u de vier slimme methodes om uw elektrische auto thuis op te laden. OpdeZon past deze oplossingen alle vier geregeld toe. Wilt u meer weten over het opladen van uw elektrische auto? Of kiest u voor echt duurzaam en gaat u uw elektrische auto opladen met uw eigen zonnestroom?

Bron: Op de Zon.nl
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
nessio
Lid
Lid
Lid geworden: 19 sep 2019, 12:13
Uw auto: Kona 64kwh executive

28 sep 2019, 13:40

Laden aan een gewoon buitenstopcontact kan wel maar je moet wel zeker weten dat de bedrading 3x1,5 mm2 is.
Een gewoon bouwmarkt binnenstopcontact van plastic en bedrading van 3x 1mm2 is natuurlijk vragen om problemen tenzij je zoals bij de Kona / Ionic de ampères kan instellen van de "oma"kabel.
Maar voor veel mensen is het probleem : RTFM
Ik laad de Kona gewoon op 16A en niet 32 met loadbalancing.
Ach als ie behoorlijk leeg is dan laad ik m in 2 nachten (alleen dalstroom tijden) of in het weekend op. Gewoon een kwestie van je afspraken plannen.
jvvo
Lid
Lid
Lid geworden: 20 sep 2019, 07:52
Uw auto: Porsche Boxster 987 S

28 sep 2019, 13:49

Lekker veel zonnepanelen op het plaatje ....was het maar zo'n feest.

Bij mij worden er dinsdag 14x325wp panelen geinstalleerd. Deels schuin dak (10) en deels plat dak (4). Panelen liggen volledig op het Zuiden :)

Hopelijk een 1e aanzet voor een eigen laadpaal aan huis. Moet er wel nog een EV komen dan in de toekomst.
In de overgang ....van petrol head naar ....
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder

28 sep 2019, 19:53

Das nou jammer van die Porsche. :(

jvvo
Lid
Lid
Lid geworden: 20 sep 2019, 07:52
Uw auto: Porsche Boxster 987 S

29 sep 2019, 14:06

Jazeker erg jammer van de Porsche. Maar het is nog lang niet zover :lol:
In de overgang ....van petrol head naar ....
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder

29 sep 2019, 18:18

Als ik er een had, dan bleef ik nog lekker lang mee doorrijden. :D

Plaats reactie