Accu's in elektrische auto's

Zaken m.b.t het laden van de accu. Waar en hoe kan ik hem opladen, wat kost het, ervaringen. Problemen met de accu, revisie, vervanging.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 133
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

16 sep 2019, 18:44

EV accu.jpg
 
Accu's voor elektrisch rijden
Een voorname reden voor de hoge prijs van elektrische auto's is dat de accu's zo duur zijn. Tegelijk vormen die ook voorlopig nog een beperkende factor: hun capaciteit bepaalt namelijk hoe ver je met zo'n auto komt. En uit onderzoek blijkt dat die actieradius een belangrijke factor vormt, als je kijkt naar het nut van deze voertuigen voor huishoudens.

Techniek
Overzicht chassis Opel Ampera met Li-ion accupack
De accu-technologie holt momenteel vooruit: moderne exemplaren kunnen veel meer stroom bevatten dan bijvoorbeeld de klassieke loodaccu, en hun levensduur neemt ook toe. Als je kijkt naar wat voor soort stroomopslag het goed doet, duikt steeds de term lithium-ion op. Dat is een paar jaar terug begonnen, toen mobieltjes met lithium-ion accu op de markt verschenen.

Lithium-ion blijkt overigens ook weer een verzamelnaam voor verschillende soorten, waarvan de polymeercel weer de meeste toekomst lijkt te hebben. Veiligheid is nog steeds een issue bij sommige soorten Li-ion-accu's.

Ruimte en gewicht
Accu's nemen veel ruimte in. En ze zijn zwaar, ook al wegen Li-ion-exemplaren veel minder dan loodaccu's. Als je dat vergelijkt met een tank benzine of diesel die je net zo ver brengt als een accu, zijn de resultaten ontluisterend: op beide punten, ruimte en gewicht, zijn accu's ongeveer tien keer groter. En dan is er nog geen rekening gehouden met het feit dat een conventionele auto steeds lichter wordt, als de tank leger raakt. Dat is bij een accu ook niet zo.

Accu's voor elektrische auto's moeten in één keer al hun energie opslaan voor de complete actieradius, en tijdens gebruik moeten ze dan het meeste weer afstaan. Bij een hybride kun je met een veel kleinere, lichtere en goedkopere accu toe, omdat die van minuut tot minuut laadt en ontlaadt. Er zijn deskundigen die hierom hybrides en brandstofcelauto's een veel mooiere toekomst voorspellen dan puur elektrische voertuigen.

Kosten
Li-ion is een dure techniek, omdat deze accu's voorzien moeten zijn van systemen die waken voor overbelading. En het is de vraag of die hoge prijzen zullen dalen als er meer gemaakt gaan worden.

Momenteel maken de accupakketten vaak de helft van de prijs van de auto uit, waarmee EV's in de concurrentie met conventionele auto's al een bijna niet in te halen achterstand hebben. Met name bij kleine auto's zorgt dit er voor dat ze nog geen aantrekkelijk alternatief bieden. Een Li-ion accuset waarmee je een geloofwaardige actieradius kunt halen, kost nu al gauw een bedrag tussen de vijftien- en twintigduizend euro.

Mogelijk gaan die kosten nog flink omlaag de komende jaren, maar diverse deskundigen twijfelen daar aan.

Levensduur
Blijft ook nog de vraag hoe lang een accupakket meegaat. Als dat niet minstens net zo lang is als de rest van de auto, heb je een probleem: vervangen is geen optie, gezien de prijs. Misschien dat apart te huren accupakketten daar de oplossing voor vormen.

Oplaadtijden
Een stap verder is verwisselbare accupakketten: bij het pompstation ruil je de accu om voor een volle. Dan is meteen de laadtijd geen probleem meer. Want die bedraagt thuis voor de deur in ieder geval tot maximaal acht uur, en bij sneller laden toch ook nog een uur of twee, drie, en bij echt snelladen een minuut of twintig. Dat is lang, om onderweg aan de energiepomp te staan.

Bron: ANWB
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
Hann
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden: 13 nov 2019, 23:28
Uw auto: Renault Kangoo ZE

24 nov 2019, 19:47

Waar ik het meest benieuwd naar ben is of op termijn de accu in je EV ook vervangen kan gaan worden door één met een grotere capaciteit/actieradius. Het accupakket is de bottleneck. Hier zal ook de grootste innovatie ontwikkeling te zien zijn. En als ik het goed begrepen heb slijt de EV auto zelf nauwelijks. Dus dan ligt het voor de hand om je accupakket te kunnen upgraden. Of de merkdealers hier zelf enthousiast van worden is de vraag. Maar er zal op termijn toch wel een partij opstaan die hier interessante oplossingen voor gaat bieden?
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Beheerder
Software/Beheerder
Berichten: 133
Lid geworden: 21 aug 2019, 18:31
Uw auto: C-HR Hybrid Executive 2017

26 nov 2019, 15:04

Het grootste probleem van grote accupakketten is niet alleen de prijs, maar ook het gewicht.
Tevens zijn de huidige Li-Ion pakketten moeilijk op grote schaal te produceren door de krappe op de grondstoffen markt. Als de grote autofabrikanten, zoals VW en Toyota samen met Tesla zich massaal zouden richten op de EV markt, dan zou dat wel eens grote problemen kunnen veroorzaken m.b.t. de levering van accu's. Toyota is denk ik wat huiverig om op grote schaal EV te gaan introduceren.
Met vriendelijke groet, John

Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Toekomstige auto hoogstwaarschijnlijk een EV.
nessio
Lid
Lid
Berichten: 32
Lid geworden: 19 sep 2019, 12:13
Uw auto: Kona 64kwh executive

08 dec 2019, 12:42

De levertijden van EV's met grote accu's en voor een redelijke prijs zijn niet voor niets 1 jaar.
Plaats reactie